Sunday, 12 Sya'ban 1441 / 05 April 2020

Sunday, 12 Sya'ban 1441 / 05 April 2020

Hikmah di Balik Penyakit

Kamis 26 Mar 2020 00:05 WIB

Rep: Fakhtar Khairon Lubis/ Red: Sadly Rachman

Transfusi (Ilustrasi)

Foto: Ist
EMBED
Dalam menjalani kehidupan seseorang pasti pernah mengalami sakit.

REPUBLIKA.CO.ID, Dalam menjalani kehidupan seseorang pasti pernah mengalami sakit. Dalam perspektif Islam, adanya penyakit merupakan suatu tanda kemahakuasaan Allah SWT.

Berikut hikmah di balik penyakit yang kita rasakan.

Sabar Ketika Sakit. “Sungguh menakjubkan perkara seorang yang beriman! Sungguh, segala urusannya merupakan kebaikan, dan ini tak akan terjadi kecuali bagi orang mukmin. Jika ia memperoleh kegembiraan, ia bersyukur sehingga itu menjadi kebaikan baginya. Jika ia mendapatkan kesusahan, ia bersabar sehingga itu menjadi kebaikan baginya” (HR Muslim).

Menghapus Dosa-dosa. “Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus-menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesukaran yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengannya dosa-dosanya” (HR Muslim).

Sakit bisa membuat kita kembali mengingat Allah. “Dan sesungguhnya kami telah mengutus (para Rasul) kepada umat-umat sebelummu, kemudian Kami siksa mereka dengan (menimpakan) kesengsaraan dan kemelaratan, supaya mereka memohon (kepada Allah) dengan tunduk merendahkan diri.” (QS al-An’am: 42).

 

 

Video Kreator | Fakhtar Khairon Lubis

Dapatkan Update Berita Republika

BERITA LAINNYA