Selasa 16 Oct 2018 22:32 WIB

Kerajaan Kelantan Malaysia Kunjungi IGBS Darul Marhamah

Kunjungan dalam rangka meningkatkan mutu pendidikan di Kelantan.

Rombongan  Jaulah Mahabbah Kerajaan Kelantan, Malaysia, mengunjungi IGBS Darul Marhamah,  Bogor, Jawa Barat.
Foto: Dok IGBS Darul Marhamah
Rombongan Jaulah Mahabbah Kerajaan Kelantan, Malaysia, mengunjungi IGBS Darul Marhamah, Bogor, Jawa Barat.

REPUBLIKA.CO.ID, BOGOR -- Sebanyak empat  anggota dewan Kerajaan Kelantan, Malaysia,  bersama 30 peserta lainnya datang mengunjungi IGBS Darul Marhamah di Bogor,  Jawa Barat, Selasa (16/10). Kunjungan itu dalam rangka  meningkatkan kualitas pendidikan wanita di wilayah kerajaan Kelantan.

Siaran pers IGBS Darul Marhamah yang diterima Republika.co.id, Selasa (16/10) menyebutkan, IGBS Darul Marhamah telah berdiri sejak tahun 1994 dan telah menjadi pusat pendidikan khusus wanita pertama di Jawa Barat. Berita mengenai keistimewaan IGBS Darul Marhamah ini sampai juga ke mancanegara. Sehingga,  beberapa siswa IGBS Darul Marhamah ada yang berasal dari Malaysia, Singapura dan Amerika Serikat.

Untuk mempelajari bagaimana kekhususan program pendidikan wanita di IGBS Darul Marhamah rombongan Majelis Perundingan Wanita Negeri Kelantan mengadakan Jaulah Mahabbah.

Rombongan yang dipimpin oleh  YB Hajah Mumtaz Md Nawi selaku Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Kelantan membawa serta Yb Rohani Ibrahim yang merupakan Deputy Chairperson of welafare, family and women development Kelantan State Government, dua ahli dewan rakyat yaitu  Yb Hajah Siti Zailah Mohd Yusoff dan YB Senator Asmak Husin.

Kedatangan rombongan Jaulah Mahabbah kerajaan Malaysia ini disambut dengan sangat antusias oleh Pembina Yayasan serta seluruh santri. Untuk mempekenalkan budaya Indonesia pada rombongan maka pihak IGBS Darul Marhamah menyajikan Tarian Saman, sambutan Tasmi Quran dan Mars Al Irsyad.

photo
Rombongan dari Kerajaan Kelantan bertukar cindera mata dengan pengurus IGBS Darul Marhamah.

Dalam sambutannya YB Hajah Mumtaz Md Nawi menyampaikan ketertarikannya untuk mempelajari bagaimana memadukan kurikulum Sains dengan Quran plus kurikulum kewanitaan yang mereka ingin terapkan di Klantan Malaysia. “Ini alasan kami  ingin mengunjungi IGBS Darul Marhamah,” kata Mumtaz.

Rombongan diajak serta untuk menyaksikan video profil IGBS  Darul Marhamah, diskusi dan terakhir saling bertukar cendramata. Pihak Kerajaan Klantan memberikan kenang-kenangan pada manajemen IGBS Darul Marhamah berupa dirham Malaysia.

Kedua pihak berharap, semoga hubungan yang telah terjalin ini menjadi pengikat silaturahim dua negara dan dua bangsa serumpun dalam memperbaiki pendidikan di masing-masing negara, khsusnya pendidikan wanita.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement