Rabu 03 Jun 2020 05:25 WIB

Dari Mana Asal Mula Ajaran Sesat Masuk ke Singapura?

Sejarah ajaran sesat di Singapura hampir setua umur Islam di sana.

Rep: Imas Damayanti/ Red: Ani Nursalikah
Dari Mana Asal Mula Ajaran Sesat Masuk ke Singapura? Ilustrasi
Foto: EPA-EFE / HOW HWEE YOUNG
Dari Mana Asal Mula Ajaran Sesat Masuk ke Singapura? Ilustrasi

REPUBLIKA.CO.ID, JAKARTA -- Sejarah ajaran sesat di Singapura sebenarnya hampir setua umur Islam di negara tersebut. Diketahui, ajaran sesat yang membawa-bawa nama Islam itu diawali dengan ajaran Taslim yang dibawa oleh Mohamad bin Safie.

Dalam buku Noktah Hitam: Ajaran Sesat di Singapura keluaran Majelis Ulama Islam di Singapura, Mohamad Safie dikenal pula dengan nama Mohammad Matahari. Dia mempopulerkan ajaran sesatnya pada akhir abad ke-19 yang bermula dari Kampok Seronok, Bayan Lepas, dan Pulau Pinang, hingga berkembang ke Malaysia.

Baca Juga

Usai ajaran Taslim mencuat, pada 1940-an, ajaran sesat kembali menyapa Singapura. Kali ini timbul keributan mengenai ajaran Qadiani antara Syed Ahmad Dahlan Al-Husaini dengan Qadiani Ghulam Husin di Onan Road.

Terdapat kalangan masyarakat di masa itu yang mempercayai Qadiani adalah salah satu madzhab dalam Islam. Untuk itulah tak sedikit masyarakat Melayu terutama yang tinggal di kawasan Geylang tertipu dengan ajaran Qadiani.

Seiring berjalannya waktu, tak sedikit ajaran sesat yang menyapa Singapura. Antara lain ajaran agama Sarasakh yang disebarkan secara rahasia dan tidak diketahui sumber muasalnya, ajaran Ilham Nur Muhammad yang bermula di Kampung Paya, ajaran Mandi Korban yang bermula di kawasan Jurong, hingga Tarikat Mufarridiyah yang pernah tersebar luas secara terbuka di beberapa kawasan pada 1972.

 

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Advertisement
Advertisement